Äitiysloma. Sairausloma. Pakkoloma. Lukuloma. Siinäpä joukko suomen kielen ilmauksia, jotka tekevät julmaa, irvokasta pilaa loman käsitteestä. Tästäkin huolimatta abiturienteilla on pian käsillä vähintään yksi edellä mainituista. Tänä vuonna loma alkaa poikkeuksellisissa olosuhteissa: lukiolaiset ovat joutuneet olemaan enemmän tai vähemmän etäopetuksessa jo viime maaliskuusta asti, mikä ei taatusti ole helpottanut koko koulu-uran merkittävimpään koitokseen, ylioppilaskirjoituksiin, valmistautumista. En ryhdy tässä nyt kertaamaan kaikkia etäopetuksen aiheuttamia ongelmia, sillä mediassa on jo hoidettu se puoli (ja syystäkin). Yritän sen sijaan keskittyä ratkaisuihin: mitä voi tehdä nyt, kun maito on jo maassa? 

No. Myönnetään heti alkuun, että matematiikan tai biologian ylppäreihin minusta ei juuri apua ole. Oma supervoimani on äidinkielen opettaminen, ja sen haluaisin tarjota abiturienttien käyttöön yksityisopetuksen muodossa. Kaikki eivät yksityisopetusta tarvitse tai halua, mutta ainakin seuraavissa tilanteissa kannattaisi vakavasti harkita:

  • Etäopiskelu ei ole syystä tai toisesta sujunut. Tämä ei välttämättä johdu sinusta, vaan esimerkiksi olosuhteista, opettajasta tai ihan vain siitä, että 30 lukiolaisen opettaminen etänä on yksinkertaisesti järjetöntä puuhaa (terv. nimim. Kokemusta on). Yksityisopetuskin toteutetaan tällä hetkellä etänä, mutta on ihan eri asia opettaa videopuhelun välityksellä yhtä opiskelijaa kuin kymmentä, kahtakymmentä tai kolmeakymmentä. Oikeastaan etäopetusmahdollisuus on tällä kertaa jopa etu: ei ole väliä, missä asut ja olet, voin auttaa sinua silti.
  • Äidinkielen opiskelussa on ollut vaikeuksia jo pitkään. Jos jo ennen korona-ahdinkoa äikän arvosanasi olivat lähempänä nelosta kuin kymppiä, on viimeistään nyt syytä tehdä asialle jotain. Muutamassa viikossa et ehdi pikakelata koko lukion (ja peruskoulun) äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärää, mutta aika paljon kuitenkin. Varsinkin, jos sinulla on kaltaiseni huippuope! Tiedän, mihin kannattaa keskittyä ja millä menetelmillä treenata, kun aikaa on vähän. Etsin, valikoin ja rajaan valtavasta oppimateriaalimassasta (äikässä on paaaaljon sisältöjä) ne tärkeimmät ja teen täsmäiskut heikoimpaan kohtaasi, jotta kirjoitustuloksesi ei kaadu juuri siihen. Tämä alkaa nyt kuulostaa vähän väkivaltaiselta, mutta ei ole sitä – olen oikeasti myös ihan kiva ja mukava ihminen.
  • Olet käynyt vain pakolliset äidinkielen kurssit. Pakko sanoa: iso virhe. Kasi- ja ysikurssit olisivat abille juuri ne tärkeimmät, ja on käsittämätöntä, etteivät ne ole pakollisia kaikille. Mutta hätä ei ole tämän näköinen, sillä ehdimme käydä noiden kurssien keskeisimmät asiat yksityisopetuksessa. Emme kaikkea, mutta aika paljon, sillä jälleen kerran: opiskelu ja oppiminen on tehokkaampaa yksityisopetuksessa kuin isossa ryhmässä. 
  • Pitkän tekstin tuottaminen on aina ollut vähän vaikeaa. Ikävä kyllä ylioppilaskirjoituksissa sinun pitää tuottaa juuri niitä pitkiä tekstejä. Lukutaidon kokeessa pääset vähän helpommalla, mutta siinäkin merkkimääräsuositus voi olla jopa 4500 merkkiä (vertailun vuoksi: tässä blogikirjoituksessa on yhteensä 3964 merkkiä, kun otsikko lasketaan mukaan). Hyvä uutinen on se, että tätäkin voi opetella. Pitkän tekstin rakentaminen ei ole synnynnäinen ominaisuus, joka joillakin on ja toisilla ei, vaan se on taito, jota voit harjoitella ja johon on olemassa myös yksinkertaisia rautalankamalleja. Niiden avulla sinusta ei vielä tule kirjailijaa, mutta ne auttavat sinut läpäisemään äikän yo-kokeet ja ehkä jopa saamaan odotettua paremman arvosanan. 

Lopuksi se tärkein kysymys: raha. Kyllä, yksityisopetus on maksullista toimintaa, sillä teen sitä työkseni. Opetuksen hinta on kuitenkin aika pieni suhteessa siitä saataviin hyötyihin. Jos vielä epäröit, voit ottaa yhteyttä ja kysyä lisää, ihan ilmaiseksi. Et menetä siinä mitään muuta kuin pienen hetken aikaasi, mutta hei – lomallahan sitä riittää.

2 thoughts on “Miksi äidinkielen yksityisopetus kannattaa ennen yo-kokeita?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *